تبلیغات
 اُنس - چرا دختران زودتر از پسران مكلف می‌شوند؟
پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره ...
طبقه بندی: رموز نماز، | نظرات : نظر

توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا
تقریباً شش سال قبل از این كه مرد، مكلف بشود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است. زن همین كه از نُه سالگی گذشت و وارد دهمین سال زندگی‌ شد، خدا او را به حضور می‌پذیرد و با او سخن می‌گوید و روزه را بر او واجب می‌كند، مناجات های او را به عنوان دستور مستحب شرعی گوش می‌دهد. آن وقتی كه هنوز مرد به عنوان یك نوجوان مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز و نماز است

...
تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچك » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششمt كلیك كنید
بهره‌مندی از ثواب نماز
 زن گرچه ممكن است در طی دوران عادت از برخی از عبادت محروم باشد، اما تمامی آن‌ها جبران‌پذیر است، زیرا قضای روزه‌ها را به جا می‌آورد و برای نماز اگر وضو بگیرد و در مصلّای خود رو به قبله بنشیند، و به مقدار نماز، ذكر بگوید ثواب نماز را می‌برد. همان گونه كه اگر مسافری پس از خواندن دو ركعت واجب، سی یا چهل بار تسبیحات اربعه را تكرار كند، جبران آن دو ركعت ساقط شده را خواهد كرد. پس این گونه از فضائل جبران‌پذیر است. ‌
عمده آن است كه مرد وقتی پانزده سالگی را تمام نمود و وارد شانزدهمین سال زندگی شد، شایستگی خطاب الهی را كسب می‌نماید و قبل از آن چنین لیاقتی ندارد، زیرا بلوغ زمینه تشرف به مقام عبودیت است.
 

محرومیت‌هایی كه زن در دوران عادت دارد قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزایایی كه مرد محروم است برخوردار می‌شود
 
درباره یكی از علمای شیعه به نام ابن طاووس - رضوان اللَّه علیه - نقل شده است كه روز بلوغش را جشن گرفت، او وقتی از پانزده سالگی وارد شانزدهمین سال زندگی شد، دوستان و آشنایان خود را به شكرانه این كه عمر داشت و سنّ او به حدّی رسید كه خدای سبحان با او سخن گفت؛ جشن گرفت، چون انسان‌ تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تكلیفی خدا نیست، و به هنگام بلوغ لیاقت می‌یابد كه مورد خطاب خدای سبحان واقع شود.


اما آیا این جشن در اسلام مشروعیت دارد و جزو سنن هست یا نه؟ مسأله‌ای جداگانه است، كسی به قصد ورودِ سنّت، اقدام به برگزاری این مراسم نمی‌كند، بلكه این جشن را به شكرانه یك نعمت برگزار می‌نماید. شاید مرحوم سید ابن طاووس، زیر پوشش اطلاقات اولیه كه هر نعمتی به شما رسیده است حق‌شناس و شاكر باشید، چنین عملی را انجام داده است. بر این اساس، بلوغ یك شرافت است. آنها كه اهل سلوكند می‌گویند ما مشرَّف شدیم نه مكلّف، چون زحمت و مشقتی در كار نیست، بلكه شرف در كار است. لذا در مناجات‌الذاكرین امام سجاد - صلوات اللَّه وسلامه علیه - می‌خوانیم «یا من ذكره شرف» ای خدایی كه نام تو مایه شرافت است. ‌
 اگر كسی به جایی برسد كه ذكر خدا گوید و در سایه این ذكر، به یاد خدا و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است، و زن شش سال قبل از مرد به این شرافت می‌رسد. اگر چنانچه به این نكته دقت شود، قبل از این كه مرد به راه بیفتد و در صراط مستقیم گام بردارد،
زن بخش زیادی از این راه را طی كرده است. بنابراین هم محرومیت‌هایی كه زن در دوران عادت دارد قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزایایی كه مرد محروم است برخوردار می‌شود. ‌

 
 زن محرومیتی ندارد !

 در پایان عمر نیز برای زنان غیر سادات پس از سن پنجاه سالگی سخن از ایام محرومیت نیست و در این مدت محرومیت نیز اولاً، ایام عادت محدود وچند روز بیشتر نیست. ثانیاً، آنها كه باردارند و توفیق حمل امانت را دارند نیز محرومیت از عبادت شامل آنها نمی‌شود، چون غالباً عادت با حمل جمع نمی‌شود. ثالثاً، مدت شش سالی كه زن قبل از بلوغ مرد، بالغه می‌شود همه نقص‌ها را ترمیم می‌كند.
بنابراین اگر نقصانی در ایمان باشد و علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل جبران است، بلكه اگر زن به این فكر بیفتد كه دوران شش ساله را مغتنم بشمارد عظمتی فزونتر نیز خواهد یافت. ‌


زن ریحانه است نه قهرمان !
 از آنچه گفته شد روشن می‌شود سِرّ بیان حضرت امیر - سلام‌اللَّه علیه - در نهج‌البلاغه كه در وصف زن خطاب به امام مجتبی علیه السلام می‌فرماید: ‌ « فاِنّ المرأة ریحانة ولیست بقهرمانة »(1). ‌ یعنی این كه زن ریحان است، باید او را زودتر از مرد، تحت تربیت و تكلیف قرار داد، در غیر این صورت ضایع می‌شود.
روایتی دیگر نیز از حضرت صادق - سلام‌اللَّه علیه - نقل شده است كه می‌فرماید: ‌«من اتّخذ امرأة فلیكرمها فانّما امرأة أحدكم لعبة فمن اتّخذها فلا یضیّعها»(2). ‌ مراد از لعب در روایت، بازیچه و اسباب‌بازی نیست، بلكه یعنی زن ریحانه است این ریحانه را ضایع نكنید. اسلام به اولیای مدرسه و منزل دستور می‌دهد كه به دخترها بیش از پسرها رسیدگی كنید.
اگر تكلیف بر دختر، شش سال قبل از پسر شروع می‌شود بنابراین اولیای منزل و مدرسه مسؤولیتشان نسبت به دخترها بیش از پسرهاست. ‌
روی این تحلیل، معلوم می‌شود زن برای نماز و راز و نیاز، زودتر از مرد آمادگی پیدا می‌كند و اگر‌ احیاناً راههای عاطفی، زمینه‌های انحراف را پیش روی زن قرار دهد، تكالیف عبادی آن راهها را تعدیل می‌كند تا مبادا به انحراف برود.


 پی نوشت ها :

 1) نهج‌البلاغه، نامه 31.
 (2) بحارالانوار، ج103، ص224.
آیت الله جوادی آملی
 


ادامه مطلب...
نویسنده : m.g
تاریخ : یکشنبه 20 آذر 1390
ساعت : 06:13 ب.ظ



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




پایگاه جامع عاشورا